Spam wordt het meeste veroorzaakt doordat men de houders van domeinnamen op een prive email adres zetten. Spammers zoeken namelijk in houder gegevens op die mailadressen om spam te kunnen verzenden. Oplossing daarop zou zijn de houder van een domein te anonimiseren. Je kunt een houder dan anoniem zetten.
Des te langer uw emailadres bestaat, des te meer mensen hebben uw emailadres in hun adresboek. Uw adres kan ook verkregen worden middels spybots of virussen. Ook wordt SPAM naar willekeurige emailadressen verstuurt. Indien u dan een Catch-all heeft ingesteld zou het betekenen dat ook alle niet bestaande emailadressen eindigend op uw @domeinnaam.ext de email zullen ontvangen.
Tips om spam te voorkomen:
- Plaats niet overal uw emailadres op forums en gastenboeken.
- Als u een groepse-mail verstuurt, plaats dan alle ontvangers in het BCC veld.
- Reageer niet op spamberichten. Verwijder deze en klik bijvoorbeeld niet op “unsubscribe”, want dan weten ze dat u een actief emailadres heeft.
- Gebruik geen catch-all emailadres.
Om SPAM behoorlijk te minderen kunt u via DirectAdmin onder het kopje “Email management” de link “Spamassasin setup” selecteren. Alle mogelijke SPAM berichten zullen gemarkeerd worden met de tekst SPAM in de titel. Daarnaast kunt u een filter opzetten om titels met het woord SPAM daarin automatisch te verwijderen.
Standaard staat Spamassasin ingesteld op een waarde van 5. Dit is voor de meeste SPAM voldoende. U kunt dit naar eigen inzicht aanpassen. Hoe lager de waarde die u invult, des te strenger zal het uw emails filteren.